Dubbeltrubbel

Planering

Kategori: Fajn

Väldigt ofta och på många ställen hör och läser man om vikten av att planera sin träning. Att lägga upp en kriterieplan och att skriva ner sina mål och göra utvärderingar.
Visst låter det grymt bra och proffsigt? Det blir verkligen superbra träning om man gör så!
Eller?
 
Jo, jag tror absolut att man tjänar mycket på att planera, formulera och utvärdera sin träning! Jag till exempel har alldeles för stor förmåga att fastna på ett stadie i momenten, att alltid belöna för samma sak och inte lyckas höja svårigheten på ett vettigt sätt. Det är min erfarenhet utifrån min träning med Kurt, som aldrig var planerad alls.
Så jag vill verkligen vara en planerare! jag köpte en fin liten bok att skriva ner planer och utvärderingar i.
 
Men sen upptäckte jag en svårighet... Det är väldigt svårt att planera, göra kriterieplan och mål när man inte KAN det man tränar på. Och så är det såklart för alla, nån gång, och det blir annorlunda med nya hundar. Men just med den här första hunden som man har lite ambitioner och gärna vill göra rätt med, känns det svårt.
Jag vet i det stora hela hur momenten i tex lydnadsklass 1 går till, men jag vet inte exakt hur dom ska utföras eller hur man bör dela upp  dom för att komma hela vägen.
 
Just nu ber jag oftast min träningskompis att planera våra träningar, för att hon har koll på läget. Men jag har googlat och skrivit ut en del artiklar, blogginlägg och andra tips. Jag har också köpt Maria Brandels bok; Från valp till stjärna, så jag planerar att sätta mej ner och gå igenom olika delar och försöka göra en plan för hur dom ska tränas in. Sen får jag helt enkelt testa och se om planen var bra!
 
Hur har ni andra tänkt med planering när man inte riktigt vet vad man planerar? Har ni några bra tips? Eller övriga tankar?
 
 
Kommentera inlägget här: