Dubbeltrubbel

Valpcamp Game on Puppy

Kategori: Fajn

På försommaren, innan jag ens hade fått hem min valp mailade jag till Game on Puppy att jag ville stå som reserv till deras valpcamp i september. Men jag fick till svar att det fanns plats. Så då var vi anmälda till en kurs, min ännu inte levererade valp och jag!
 
Så en torsdag i september var det dags! Efter lite strul med min nya bil fick jag koppla mammas och pappas lilla husvagn på min gamla volvo. Och så bestämde jag mej i sista stund för att jag inte hade nån lust att lämna grabbarna hemma, så jag lastade in alla tre hundar i bilen och rullade från gården vid halv sju på morgonen.
Efter tre timmar p3 dokumentär och många backar rullade vi in vid KFUMstugan strax utanför Arvika.
 
Där väntade sedan två späckade och intressanta dagar med mycket bra tankar om hur man kan påbörja många olika moment.
 
Vi jobbade med kontakt, baklängesmarsch, apportering, klossträning m.m.
 
Bra saker att ta med sej var;
nyttan av att använda sociala belöningar - det handlar inte om att klappa hunden, utan tävlingsmässiga belöningar innan man plockar fram den riktiga förstärkningen, leksaken.
 
Kedjning! Träna kedjor från första början, för det är en så viktig sak. Man kan kedja vad som helst... sitt, nosdutt och baklängesmarsch tex.
Tänk också på att alltid ha en plan B! Man måste kunna lämna fel i kedjan och man måste ha ett alternativ om hunden misslyckas med det moment man tänkt belöna.
 
Tänk på att inte be om hundens uppmärksamhet i början av varje träning, vänta tills hunden ber om att få jobba.
Förarens utgångsposition ska betyda " ta kontakt!" för hunden.
 
Det var två roliga och intressanta dagar och jag hoppas att jag kommer få fler möjligheter att gå kurs för Pia och Jessica!
 
 
Det var också en skön känsla att hänga med alla tre hundarna i husvagnen ett tag. Vi hade jättemysigt!
Kommentera inlägget här: