Dubbeltrubbel

Valpkurs Klickerklok

Kategori: Fajn

När Fajn hade varit hemma i några veckor så upptäckte jag plötsligt att Fanny Gott skulle ha en valphelg på Klickerklok. Mitt i flytt och redan anmäld till en annan kurs längre fram tog jag ett snabbt beslut om att anmäla mej!
 
Kursen tilltalade mej dels för att jag har fått ett gott intryck av Fanny, som ju är medlem i samma klubb som mej, och för att jag gillade beskrivningen av innehållet.
Det var en kurs som dels riktade in sej på tävlingsförberedande grunder, men också innehöll delar av vardagslydnad.
 
Vi var en ganska liten grupp, bara 4 personer och valpar, vilket gjorde att vi fick mycket tid trots att kursen den här gången var komprimerad från 3 dagar till 2. Det var en lagom blandning av teori och praktik.
 
Det handlar mycket om lek, vi jobbade på byteslek och använde oss av lek för att starta upp träning, pausa träning och belöna. Vi tränade på hälsningssituationer, jaktinkallning, baklängesmarsch, klossträning, externbelöning och parkering. En hel massa nyttiga grejer helt enkelt!
 
På teorin pratade vi belöningar och belöningsutveckling, shaping (såklart!), planering och utvärdering, problemhantering och mycket annat.
 
Jag fick med mej många bra tankar och det var skönt att så tidigt få lite av ett kvitto på att hunden kan, jag gör nånting rätt och även hjälp att ta sej vidare.
 
Det jag kunde konstatera var att Fajn har stort intresse för lek, bra attityd och följsamhet. Hon blev ganska trött och lite ofokuserad stundtals, men det är ju helt okej när man bara är tre månader!
 
Så här såg det ut när jag skulle ta ut henne ur bilen för det sista passet på söndagseftermiddagen.
 
 
Kommentera inlägget här: