Dubbeltrubbel

Lydnadsträning 5 februari

Kategori: Fajn, Träningsdagbok

Idag blir det lite lydnadsträning. Jag känner att jag har hakat upp mej lite i dom här bitarna som vi har tränat dom senaste gångerna. Stadgan, positionen och fokuset. Men jag är också nöjd med resultaten, så det är väl inte fel.
 
Frågan är om vi bara ska fortsätta med det eller om vi ska byta ut några delar. 
Jag tror att jag ska fortsätta mata positionen i fritt följ. Den ska sätta sej rejält innan vi går vidare. Nu tränar vi på större yta än hemma på mattan, så man kan utveckla med nåt/några steg mellan godbitarna.
detta funkade inte alls lika bra på annan plats än hemma. Fajn gick igång med sitt överspel på godis, men vi fick till några bra repetitioner.
 
Om min träningskompis ska träna ruta kommer vi att köra några skick på den också. Vi tränar med stor target, typ bilmatta. Minst två tassar på targeten är kriteriet. Varvar mellan kastad belöning bakåt och att gå fram och belöna stadga. Skickar från fotposition på ca 5m avstånd.
vi gjorde några rutskick. Hon springer rakt ut utan tvekan, men tappar bort sej när vi byter sida att skicka ifrån. Kommer snabbt på det igen och kör på igen.
 
Sen kör vi några ingångar. Tränar utifrån tips av Gameonpuppy där hunden får runda en pinne utifrån när den kommer in för att sätta sej i position. För att få bort ovanan att använda mina ben som stoppkloss.
vi skippade ingångarna, det var så satans kallt och snöade! ;)
Kommentera inlägget här: