Dubbeltrubbel

Träningsgrupp 18/1

Kategori: Fajn, Träningsdagbok

Planen för kvällens träning är att finslipa övningar som ligger till grund för agilityn, men som ändå kan passa bra i träningsgruppen för lydnad.
 
Nosduttar - Få in mer noggrannhet och koncentration. tydligare kriterier och sortera bort slask som jag har släppt igenom tidigare för att jag inte tyckte att det spelade nån roll.
Vissa saker måste man upptäcka om och om igen för att det möjligen ska fastna! Min hund tränar mycket bättre för leksak än godis... Godis känns ju så mycket lättare i såna här moment, men då stirrar hon upp sej för mycket och låser på godiset. Med leksaksbelöning fick vi till en del ganska "rena" duttar, men vi har en hel del jobb kvar.
 
Svänga/runda kon - Slutmålet är svängkommando där hunden jobbar igenom hela svängen för att komma så tajt som möjligt. Vi ska jobba runt en stor kon med att Fajn jobbar sej lugnt runt hela konen, går ordentligt med böjd rygg.
Samma här, började med godis men då kan hon bara plöja rätt över en stor kon och tänker inte på vad det är hon gör. Gick över till leksak och fick till några bra svängar. Svårt för mej att tänka vart belöningen ska komma bara.
 
Utöver det jobbar vi vidare med stadgeövningar, fokus och koncentration.
Jag har också eventuellt en fundering om att träna in startposition mellan mina ben till agilityn. I nuläget sitter hon i "fotposition" och det är lätt att hon hamnar lite snett.
Körde några stadgeövningar. Stå kvar när jag har kastat ut en leksak och stör henne på olika vis bla.
 
Min tanke är att jag ska lägga upp en plan här och sen uppdatera med resultatet efter träningen, så får vi se hur länge det håller! ;)
Jag hade också en tanke om att jag ska filma mycket, typ allt! Men det gjorde jag såklart inte igår... Bättring på det!
Kommentera inlägget här: